אפיון אתר

אפיון אתר אינטרנט הוא החלק הטכני הראשוני בין הלקוח למפתח האתר. זהו מסמך דרישות אתר המפרט את מהות האתר, מטרת האתר, כיצד הוא יראה וכיצד הוא יעבוד.

 

האפיון עשוי להיות מופק ע"י מספר גורמים:

  • הלקוח בעצמו יכתוב את האפיון
  • חברת בניית אתרים ישבו עם הלקוח ויכתבו את האפיון
  • חברה צד ג' המתמחה בהפקת מסמכי אפיון

 

אם מדובר על אתר פשוט עם מספר רכיבים מצומצם, הלקוח יעדיף להפיק את מסמך דרישות זה, הן משום שהוא מכיר היטב את דרישותיו מכל גורם אחר אם מדובר על עסק עצמאי קטן והן משום היעדר תקציב לכך, שכן מדובר על שעות עבודה. לאחר שהלקוח סיים זאת, הוא יכול לפנות לחברות בניית אתרים עם מסמך זה כמסמך אפיון ראשוני.

במקרה שללקוח ישנו אתר מורכב, הוא יעדיף להיפגש עם חברת בניית האתרים אליה הוא פנה וביחד איתם ליצור מסמך שיענה על דרישות הלקוח מצד אחד ויענו על מגבלת התקציב של הלקוח והידע הטכנולוגי של חברת בניית האתרים מצד שני. פתרון זה הינו הפיתרון השכיח מבין השלושה.

במקרה השלישי, במקרה וללקוח תקציב נכבד בהתאם לסוג הפרוייקט שברצונו להקים, יעדיף הוא להשתמש בחברה המתמחה במתן שירותי מסמך אפיון.

 

חברה צד ג' המתמחה בהפקת מסמכי אפיון - חסרונות

  • כספי - אם חברת בניית האתרים תפיק עבורך מסמך זה, המחיר יהיה משוכלל ביחד עם המחיר הכולל ומאחר שהם לא מתמחים בהפקת מסמך אפיון, הם עלולים לדרוש מחיר גבוה מהמחיר בשוק בשל "כאב ראש" מיותר.
  • זמן - יום נוסף המתעקב בחברה צד ג' עלול לגרום לדחיית הפרוייקט בזמן גדול יותר אצל חברת בניית האתרים המחכים לאפיון זה.
  • טלפון שבור - במקרה וכבר בחרתם חברה שתקים עבורך את האתר, החברה צד ג' לא בהכרח תדע מאילו טכנולוגיות חברת בניית האתרים משתמשת בפיתוח האתר וכמו כן לא תדע מה המגבלות של המערכות שלה.

 

חברה צד ג' המתמחה בהפקת מסמכי אפיון - יתרונות

  • ביקורת - מסמך אפיון שהופק ע"י חברה צד ג' נכתב ללא אינטרסים. כלומר אם רכיב X מפותח יותר זמן מאשר פיתוח רכיב Y ושניהם מספקים אותו פיתרון כל אחד בדרך שלו. חברת בניית האתרים ימכרו לכם את רכיב Y, בעוד שחברה צד ג' תבין שעליך לדרוש את רכיב X כי הוא נותן פיתרון טוב יותר.
  • חלוקת עבודה - בסופו של דבר, העניין בפיתוח אתר ייחודי הוא לצאת מהקופסא ולהשתמש בחברת בניית אתרים מוכשרת שתבנה אתר ע"פ מסמך דרישות מחברה צד ג' ולא ע"י מסמך דרישות שעל פיו הם בנו עשרות אתרים זהו יתרון גדול מאוד.
  • מקצועיות - כמו שפנית לחברת בניית אתרים מוכשרת שתבנה עבורך אתר מצויין, כך אין להסתפק במועט במסמך האפיון.

 

מה אמור להיות כלול במסמך אפיון אתר

  • מידע כללי על החברה/העסק
  • מטרות האתר
  • קהל יעד
  • כיוון לעיצוב האתר (ניתן להוסיף דומאות אתרים שאהבת)
  • פירוט המודולים במערכת ניהול תוכן - מה אפשר לנהל בו ואיך
  • פירוט דפי האתר - מה הגולש יכול לעשות ואיך
  • תקציב / אומדן תקציב
  • מתחרים
  • הגדרת דגשים מיוחדים

 

לסיכום, אל תפנו לחברת בניית אתרים בפנייה מסוג - "תבנו לי אתר שדומה לאתר X", אלא הפיקו מסמך דרישות אתר ותקבלו מוצר לו אתם בדיוק מצפים וצריכים.





ajax php mysql w3c facebook